tirsdag 15. mai 2012

Giro d'Italia / la Danimarca

En kombination av mycket flextid och maximum sparad semester och det faktum att Giro d'Italia startar i Danmark i år gjorde att jag genast tog ledigt för att cykla till Herning för att se världens bästa cyklister.
Kunde ha hunnit fram till prologen men valde att stoppa i Hjallerup för att springa ett Marathon först. Fjorton gånger 3 km med start, passeringar och mål vid ett partytält fyllt av karbo. Har tidigare sprungit marathon med 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 10 rundor. Men fjorton var egentligen inte så stor skilnad. Marathon är oavsett 42195 meter. Benen var stela efter en kamp mot klockan efter landstigning i Hirtshals och Hjallerups kro öppettider i kraftig motvind på fredagskvällen. På Lørdagen blåste det ännu mer och rundan runt Hjallerup bjöd på växlande medvind och en motvind som innebar att man stod nästan stilla.
Egentligen en ypperligt flat, fin och snabb bana men för min del blev det en mindre bra tid på 3:31.
Cyklade vidare i vild storm (motvind) mot Aalborg och slet med att hålla mig kvar på cykelbanan.  
Upp tidigt på Lördag morgon och cyklade ut av Aalborg via Viborg till Herning. Sista 45 kilometrarna var fantastiskt vackert (smukt) då jag cyklade på en tidigare järnvägslinje mellan Viborg och Herning. Inga bilar, genom bokskogar, vindstilla och bra asfalt/cementsten.

Väl framme i Herning möter man en rosa stad (eller "lyserød" som danskarna kallar det) och Italienska försäljare som säljer allt möjligt krimskrams. En del väntan och så kommer cirkuset förbi en runda och så är det bara att inta posistionen för spurten.......

Grimstadgutten Thor Hushovd är fint med och till och med före Cavendish när det återstår 225 meter. Men det är Mark Cavendish som lyckas att passera målet först.
Det tog inte många timmar innan Herning var tillbaka till sitt gamla jag. Själv satte jag mig på cykeln och drog till Silkeborg där jag lyckades få ett hotellrum. Överaskelsen var stor när jag insåg att på Scandic Silkeborg så bodde det tre team. Sky, AG2R och Radionshack. Trevligt att käka middag med celebs. Skämdes lite grann men jag blev bara tvungen att gratulera och få ett foto med Världsmästaren och dagens vinnare Mark Cavendish.
Mark Cavendish Team Sky and Bruno Pålsson Team Arendal Tri

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar